Framtidståget
Tävlingsår: 2022
Kollektivtrafik år 2022 är generellt väldigt omodern. Vi i klass 9B på Karstorpskolan södra har sett problemen och kommit på förbättringar till dessa.
Vår grundidé är att uppfinna ett modernt, energieffektivt och självförsörjande tåg som passar in i 2032. Eftersom tåget är självförsörjande blir det enklare att bygga ut tågnätet. Vår idé riktar sig till alla kollektivresenärer. Vi ska nu presentera våra smarta lösningar.
Vår första tanke är att uppdatera det gamla elsystemet. Med hjälp av spänningsserien har vi valt ut mässing och litium för vårt batteri. Med tanke på ekonomin och för att få ut så mycket energi som möjligt, har vi kommit fram till att det är den bästa kombinationen för att skapa elektricitet.
Vi vill bygga ett platt batteri under golvet i varje vagn, där det både bildas och lagras energi. Vi tänker även att seriekoppla halva batteriet i en vagn och parallellkoppla den andra halvan för lagom drivkraft och bra räckvidd.
Vi tänkte vidareutveckla idéen genom att lägga solpaneler på tågets tak. Då ökar vi batterikapaciteten. När vagnen ej är i bruk står den oftast i solen, vilket laddar upp vagnen under dagen. Energin lagras i mässings- och litiumbatteriet.
Vår tredje förbättring bygger på fartvinden som skapas när tågen färdas. Vi vill bygga rörsystem på tågtaken. När luften går genom rören finns där vindsnurror som fartvinden får att rotera. Vi vill bygga dem av ett lätt material för att de ska rotera enkelt, t.ex. kolfiber.
Detta skapar elektricitet som driver tåget, vi använder då förnybar energi och minskar koldioxidutsläppen. Denna funktion är inget vi känner till sedan tidigare och aldrig sett ute i samhället.
I själva tåget tänker vi använda oss av rörelsekraften som uppstår i tåget. Vi tänker att man kan ha plattor i både golvet och i sätena som genererar el när man går eller sitter på dem.
Under plattorna, som är rörliga, sitter en taggig pinne ihop med ett slags kugghjul. I hörnen av plattan sitter små fjädrar som trycker upp plattan när man kliver av den. När man trampar på plattan trycks pinnen ner och hjulet börjar snurra. Rörelseenergin bildas både när plattan trycks ner och när den åker upp igen. Sedan omvandlas rörelseenergin i en turbin till el. Detta ökar tågets effekt och räckvidd.
Kreativiteten ligger i kombinationen mellan de förnybara energikällorna med det billiga, effektiva batteriet. Vi tänker på klimatet genom att använda förnybara energikällor.