Energy From Track 10
Tävlingsår:
Akronym:
Tåg
Rörelseenergi
Ackumulator för
Capacitor med
Kabelbroms (version 10)
Funktionalitet:
Som man hör på uppfinningens namn bygger vårt bidrag på en idé om att kunna utvinna energi fri från utsläpp, från tåg som redan befinner sig i rörelse på järnvägen och som behöver bromsa vid en station.
Hur fungerar det då? Jo, ett tåg i full hastighet kör fram till perrongen där det i sin tur hakar fast sig i en krok. Kroken ligger under tåget och är också fäst i en vajer. Vajern rör sig framåt när tåget rullar fram. Vajern är i sin tur kopplad till en vikt som lyfts när vajern dras och leder till att tåget saktar ner. Kalbelbromsen fungerar ungefär som den som finns på ett hangarfartyg. Varje spår kan ha mer än en kabelbroms och rymma flera tunga vikter. När dessa vikter lyfts till sin maximala höjd lagrar de en betydande mängd potentiell kinetisk energi. När vikten släpps ned igen sätter den igång en turbin som är kopplad till en generator. Generatorn genererar el vid hög efterfrågan, som till slut distribueras till elnäten. Denna lagrade energi kan utnyttjas när efterfrågan på elektricitet är hög. Vid sådana tillfällen kan energiföretag som Kraftringen producera extra elektricitet för att möta nätverkets krav.
Hållbarhet:
ENERGY FROM TRACK 10 är en ytterst hållbar idé då den tar tillvara på tågens kinetiska energi (rörelseenergi) som annars går till spillo. Det kräver dessutom inga extra utsläpp eftersom tågen redan kör dygnet runt för att transportera människor mellan olika platser. Idén sparar också på tågens bromsar och hjul eftersom dessa inte behöver användas lika frekvent, samtidigt som den också effektivt genererar energi dygnet runt utan några utsläpp. De enda utsläppen denna geniala idé bidrar till är att det bildas små mängder koldioxidutsläpp vid konstruktionen men detta är en engångs påverkan och därför är “ENERGY FROM TRACK 10” en av de mest hållbara idéerna i dagens samhälle.
Årets tema:
Vår uppfinning är relevant för årets tema (energi från trakten) eftersom att man kan implementera den på lokala tågstationer, som till exempel Lund C och Malmö C. Inte nog med det, uppfinningen är också ett bra tillfälle för Kraftringen och Skånetrafiken att samarbeta.
Nytänkande:
ENERGY FROM TRACK 10 utnyttjar tåg för att skapa energi vilket är en energikälla som inte använts innan. Vår nya lösning på energiomvandling gör vår uppfinning nytänkande och kreativ eftersom det inte finns något liknande på marknaden.
Visste du att?
Med den här formeln kan vi visa att ett fullsatt pågatåg som kopplas till vårt system kan generera tillräckligt mycket energi för att täcka ett hushålls energiförbrukning under en dag:
Ett fullsatt pågatåg väger cirka 200 ton = 200 000 kg.
Ett pågatåg kör i cirka 160 km/h ≈ 45 m/s
Den Kinetiska energin för ett pågatåg blir då
(452•200000/2) Joule vilket blir ungefär 55 kWh.
Detta är ungefär lika mycket som hushåll konsumerar på en hel dag.
Sammanfattning:
Vår ide bygger på en princip för att utvinna energi på ett nytt och effektivt sätt från tåg som redan kör på våra lokala järnvägar varje dag. Detta gör idén ytterst hållbar, lokal och nytänkande vilket är precis vad vi vill uppnå!
Rösta på BMSL 9B!!! ENERGY FROM TRACK 10
Presentation
Se vår bildpresentation.