Electro-Way
Tävlingsår:

Funktionalitet
Vi gräver ner elektromagneter under bilvägarna och fäster även permanentmagneter på bilens undersida som är mot bilvägen. Dessa två repellerar då varandra när elektromagneten är igång och det leder till att bilen skjuts framåt till nästa elektromagnet eftersom de två attraherar varandra. Den reducerade friktionen kommer göra att bilen kommer kunna sväva/glida fram längs med vägarna och att bildäck inte längre är essentiella för transport.
AI-sensorerna har som uppgift att se till att du inte glider in i andra förare på vägarna och sköter filbyte, hastighetsmätning och garanterar säker och behaglig körning.
Vi ska ha spolar mellan magneterna eftersom att då kommer det bli induktion i spolarna och med den strömmen som vi skapar genom induktionen kommer vi sen att använda för att sätta igång elektromagneterna framför bilen.
Hållbarhet
Eftersom vi inte behöver något direkt bränsle till bilen bidrar det till en mer hållbar utveckling. Stora bilbatterier som vi känner till idag kommer inte behövas eftersom bilen drivs framåt av enbart magnetism.
De enda komponenterna som kräver batterier är AI-sensorerna och lamporna. Vilket inte kräver särskilt starka batterier.
Vår uppfinning släpper inte heller ut några växthusgaser och det leder till att luften vi andas blir renare, vår framtid säkrare och den globala uppvärmningen som är enorm saktas ned.
Årets tema
Detta kopplas till årets tema på flera olika sätt. Bland annat så ät det AI som styr hela bilen och ser till så att den kan åka rätt och åka säkert. Det kommer vara dyrt med detta projekt men när alla bilar körs på detta viset så kommer vi spara mycket mer energi än vad vi gör idag eftersom att när alla bilar kör på dessa vägarna så kommer det skapa så mycket energi (genom induktionen) att vi inte behöver sätta in energi från andra håll. Hela vårt transportsystem kommer alltså vara helt driven på egen energi. I samarbete med all AI som driver bilen så har vi en perfekt anknytning till årets tema.
Nytänkande
Eftersom bilen kommer att “sväva” så kommer kontakt friktion som uppstår vid körning av dagens bilar inte att bildas. Vårt nytänkande skapar alltså en lösning för att minska friktionen och därmed minska energiförlusterna.
exempel: Studier av maglev‐tåg visar mycket lägre slit och friktion. Maglev+1
Om däcken inte behöver bära huvud lasten eller ens nuddar vägen, och om vägbanan och bilens delar inte utsätts för så mycket mekaniskt slitande, skulle underhållskostnader kunna sjunka. Vägarna skulle kunna hålla längre utan reparationer från däckskador mm. Detta är också en av våra nytänkande lösningar.